torstai 28. helmikuuta 2013

Vedenkeitin

Kun innostun jostakin käy usein niin, että minun on vaikea hillitä itseäni asian suhteen ja tahdon uudelle mielenkiinnonkohteelleni täydelliset puitteet. Niin kävi myös teen kanssa.

Muutama päivä sen jälkeen, kun olin haltioissani lukenut oppaakseni valitsemaani teekirjaa, päätin ostaa kunnollisen vedenkeittimen. Minulla oli ennestään hyvin pieni, 0.5 litran vetoinen muovikannu, mutta se sai nyt väistyä (pikkuruinen minikannu löysi uuden kodin työkaverin luota). Muovikannussa tosin oli myös se vika, että se falskasi reunoiltaan, jos erehdyin kallistamaan sitä liikaa. Ja lähes joka kertahan minä sitä liikoja kallistinkin ja vedet olivat pitkin pöytiä...

Uusi uljas vedenkeittimeni on merkiltään Electrolux Eewa 7500 ja se maksoi (noh, joku voisi sanoa, että ihan liikaa...) vajaat sata euroa. Tilavuudeltaan masiina on 1,7 litraa.
Toinen vaihtoehto olisi ollut hankkia veden lämpötilan mittaamiseen soveltuva lämpömittari (ystäväni käyttää kinkkumittaria) sekä tutustua munakelloon ja kattilaan, mutta minun ratkaisuni oli ennalta arvattavissa...


Olen kuitenkin ollut hyvin tyytyväinen ostokseeni. Olen melkoinen tumpelo keittiössä ja minua ilahduttaa, miten näppärästi saan juuri sopivan lämpöistä vettä keittimestäni. Halutun lämpötilan voi valita kymmenen asteen tarkkuudella 50 asteesta sataan. Hauska yksityiskohta on, että veden lämpötilan laskiessa keitinkannussa, digitaalinen mittari näyttää lämpötilan putoamisen aste asteelta.
Keittimessä on myös lämpimänäpitotoiminto: nappia painamalla masiina pitää keitinveden valitussa lämpötilassa puoli tuntia. Hiukan turhana pidän vesimäärän LED-näyttöä, joka vaihtaa väriä sen mukaan miten lämmintä vesi kannussa on. Mutta en minä sen olemassaoloa pahaksenikaan pistä.

Vedenkeittimessä voisi myös itsessään hauduttaa teetä, sillä systeemiin kuuluu nokan taakse asetettava filtteri. En ole kuitenkaan lähtenyt tätä vaihtoehtoa (vielä) testaamaan, sillä vähän luulen, että syvä ja painavahko keitin olisi melko hankala puhdistaa. Mutta ehkäpä vielä kokeilen tätäkin käyttömahdollisuutta, jos vaikka ovesta pelmahtaisi sisään monta teenjanoista vierasta.

Millä tavalla sinä valmistat mieluiten teevetesi? Kattilassa, perusvedenkeittimessä vaiko jossain avaruusajan masiinassa?

2 kommenttia:

  1. Mulla on käytössä ihan tavallinen vedenkeitin ja jostakin teekaupasta ostettu peruslämpömittari. En kylläkään tiedä, onko tapani antaa veden ensin kiehua ja sitten jäähtyä haluttuun lämpötilaan mitenkään hyvä teen maulle, mutta tuollaisessa vedenkeittimessa on vähän paha mennä arvailemaan, milloin vesi olisi esimerkiksi 70-asteista.
    No, kohta tiedän varmaan enemmän, hain kirjastosta suosittelemasi Teen ystävän kirjan. :)

    VastaaPoista
  2. Jäähtymisen odottaminen lämpömittarin kanssa on varmasti yhtä hyvä tapa kuin suoraan haluttuun lämpötilaan kuumentaminenkin. Koska pahapa perusvedenkeittimen kanssa on arvailla, milloin vesi mahtaisi olla sopivaa. Minullekin suositeltiin lämpömittaria ja kattilaa, mutta överiksi meni...

    Kiva, että aiot lukea Pirkko Arstilan kirjan! :) Se on todella mainio ja hyvin kirjoitettu opas. Opuksesta on tullut minulle korvaamaton apuri. Pitäisikin kirjoittaa myös siitä tänne blogiin jonkinlainen arvostelu.

    VastaaPoista